Færøske og grønlandske virksomheder må rejse med dronningen

Færøske og grønlandske virksomheder må gerne deltage, når dronningen rejser på sit årlige statsbesøg. Det siger Kristian Jensen, udenrigsminister.

 

Debatten om at færøske virksomheder ikke blev inviteret af udenrigsministeriet blev rejst, da dronningen var på officielt besøg på Færøerne 13.-16. juni.

Marita Rasmussen, direktør for Vinnuhúsið(Erhvervshuset), sagde til færøsk tv, at færøske virksomheder har haft dårlige muligheder for at deltage sammen med dansk virksomheder, når dronningen har været i udlandet på statsbesøg.

 

– Virksomheder fra Færøerne er – i lighed med danske og grønlandske virksomheder – velkomne til at deltage i sådanne erhvervsaktiviteter, siger udenrigsminister Kristian Jensen i et svar til folketingsmedlem Sjúrður Skaale, Javnaðarflokkurin.

 

Bedre planlægning

Marita Rasmussen siger, at færøske virksomheder har før fået tilbud om at deltage på rejser til udlandet. Men problemet har været, at invitationen er kommet så sent, at virksomhederne har ikke kunne nå at planlægge sådan en tur.

 

Sjúrður Skaale har derfor spurg udenrigsminister Kristian Jensen, om han tage skridt til, at færøsk erhvervsliv i god tid vil blive informeret om og inviteret til at deltage i de eksport- og erhvervsfremmende rejser, som dronningen foretager.

-Udenrigsministeriet, herunder Eksportrådet, har tilbudt dialog med færøske aktører, herunder Vinnuhúsið, om hvilke muligheder der er for eventuel færøsk deltagelse i de for Færøerne relevante eksport- og erhvervsfremstød, der gennemføres fra dansk side, siger Kristian Jensen.

 

Ingen fast deadline

Kristian Jensen siger også i sit svar, dronningen normalt foretager et udgående statsbesøg årligt. Fristen for at komme med er ikke den samme hvert år.

-Offentliggørelse af statsbesøg afhænger af de konkrete omstændigheder i besøgslandet, herunder tidspunktet for formel invitation, politiske forhold og sikkerhedssituationen, siger Kristian Jensen.

 

Udenrigsminsteren siger også, at ministeriet planlægger i samarbejde med hovederhvervsorganisationerne erhvervsaktiviteter inden for udvalgte sektorer i det land, der besøges.

-Sådanne erhvervsfremstød markedsføres ad relevante kanaler, herunder via en webplatform, der oprettes specifikt til formålet; via Eksportrådet og berørte repræsentationer og via hovederhvervsorganisationernes trykte og digitale medier, siger Kristian Jensen.

Artiklen er også blevet bragt i Sermitsiaq.

Facebooktwitter
+ posts

Facebook kommentarer